قلبم فدای عشق وعشقم فدای آزادی

اینجا سرزمین فکر وعقل من است ...

قلبم فدای عشق وعشقم فدای آزادی

اینجا سرزمین فکر وعقل من است ...

فرهنگ گفت وگو

 

          

             

گفت وگولازمه معرفت وزیستن در دنیای جدید است وگفت وگوی تمدنها کوششی است مستمربرای نزدیک شدن به حقیقت ودست یافتن به تفاهم.حقیقت بتنهایی دراختیار هیچ فرد اندیشه وتمدنی  نیست و نمی توان با حذف ویا به حاشیه راندن بخشی از جهان بر ظرفیت های جدید آن افزود.جهان نیازبه ظرفیت های معنوی ومادی نو داردوگفت وگوراهی گشوده به سوی این چشم اندازاست.گفت وگو کاوشی مشترک برای دست یابی به فهم ارتباط وامکان افزون ترانسانی است پس اگرقادر باشیم که معانی را میان خود بشکل جمعی مشترک سازیم توان جدیدی رابرای گسترش فضای واقعی جهان به وجود آورده ایم.ازطریق مفاهیم ومعانی مشترک به تشریک مساعی می رسیم وبا تشریک مساعی می توانیم جهان زیست فرهنگی واجتماعی خودراتوسعه دهیم.دردنیای به هم پیوسته کنونی دیالوگ مفهومی فراترازشرکت در یک بازی رویاروی دارد.مشارکت در دیالوگ بازی کردن باهم نه دربرابرهم است.هرفرد اندیشه و تمدنی به گفت وگوتن سپاردبرنده است ونیاز عمده عصر اطلاعات وزندگی درجامعه شبکه ای برنده شدن همگان است....

                                  بخشی از سخنان آقای خاتمی در دیدار اندیشمندان و فرهیختگان کشورمان

 

ای بلند وسرفراز ایران من

 

بعداز مدت ها تصمیم گرفتم وبلاگم رو آپدیت کنم و راستش رو اگر بخواین دلم می خواد درمورد خیلی چیزها حرف بزنم ولی وقتشو ندارم اما فقط مهمترین نگرانی هام رو با شمایی که به وبلاگم سر زدین درمیون می ذارم اگه دلتون خواست و فکر می کنین که دغدغه های من بعنوان یه جوون ایرونی می تونه دغدغه خیلی های دیگه وحتی شما هم باشه پس بیاین با هم یه راه حلی پیدا کنیم  ...

پروژه آبگیری سد سیوند رو احتمالا شنیدین و مطمئن هستم که اگر عاشق تاریخ وتمدن کشورمون باشیم نمی تونیم بسادگی از کنار این موضوع بگذریم .

مثل یه پازل می مونه این ها رو کنار هم بذاریم ببینیم به چه تصویر تلخی می رسیم

در مورد فیلم هالیوودی  {الکساندر} یا همون { اسکندر} چیزی شنیدین؟!    نمی دونم اگه ندیدینش یا حتی هیچی در موردش نشنیدین چی بگم ؟ آیا پیشنهاد بدم که ببینینش یا بگم که چون سراسر فیلم تحقیر تاریخ ما و عشقمون و فرهنگمون هست نبینیدش !

ولی مطمئن هستم در مورد فیلم ۳۰۰ حتما اطلاعات کافی دارین دوست عزیز

کوروش کبیر رو که می شناسینش همون پادشاه بزرگی که افتخار ما ایرونی هاست .  همون ابرمرد بی همتای تاریخ سراسر عظمت ما ایرونی ها. همونی که وقتی اسمش رو می بریم برای خیلی ها که آشنای وطن هستن یادآور منشور حقوق بشری هست که بر سر در سازمان ملل نصب شده من فکر می کنم تا زمانی که این منشور بر آنجا قرار داره هنوز سلسله هخامنشیان ادامه داره . دوست عزیز می دونی اسم مادر کوروش عزیزمون چه بود؟ اسمش بود ماندانا می دونی چرا حرف از مادر کوروش زدم چون از حجاب چادر استفاده می کرد حرف از حجاب زدم برای دوستایی که یه دغدغه دیگه هم دارن و نگران یه سری برداشت های به قول خودشون غلط از آزادی در جامعه هستن .خب بگذریم بریم سر اصل مطلب !

تا حالا به تخت جمشید و پاسارگاد رفتین یا عکس هایی از این بنا ها رو دیدین؟ میدونین که وقتی اسکندر به ایران حمله کرد اولین جایی که به آتش کشید تخت جمشید بود؟ به نظر شما مردمی که اونجا الان دارن زندگی می کنن  چی بیشتر می تونه کار وزندگی شونو رونق بده درامد مادی ومعنوی که از بابت گردشگری و حفظ میراث فرهنگی به جیبشون سرازیر میشه یا وجود یه سد و مزایای اقتصادی که صنعت سد سازی می تونه براشون به همراه داشته باشه ؟

به نظر شما زرتشتی ها وارمنی هایی که زمان جنگ ایران و عراق به جبهه ها می رفتن با چه انگیزه هایی می رفتن؟ مگه می تونست چیزی غیراز عشق به خاک پاک وطن و تمدن وفرهنگش اونها رو برای سینه سپرکردن درمقابل مزدوران عرب تحریک کنه؟

چرا اصراردارن خلیج فارس رو خلیج عربی بگن؟ چرا در فیلم {الکساندر} همه رفتارهای انساندوستانه کوروش هخامنشی رو به شخصیت پست وکثیف اسکندر مقدونی نسبت میدن؟ چرا سعی دارن رابطه ی عاطفی مادروفرزند رو که نقش مادر اسکندر در این فیلم {آنجلینا جولی} بازی می کنه رو به نوعی همذات پنداری با رابطه کوروش و ماندانا جلوه بدن و به من وتو ایرونی بگن که اسکندر مثلا قهرمان ازادیخواه می تونسته یه مادر مارباز  داشته باشه که اونو در کودکی اسکندر  ایرونی ها مجبور می کردن تن به فاحشه گری بده ؟!!!

چرا از دریای خزر ما فقط باید ۱۳٪ اونو در اختیار داشته باشیم وبقیه اش رو باید روسیه و دیگر کشورها بین خودشون تقسیم کنن ؟

چرا زبان فارسی نباید جزو زبانهای زنده ی دنیا باشه مگه غیر از اینه که حداقل نصف مردم آسیا این زبان رو بخشی از فرهنگ وتاریخشون می دونن؟ 

چرا کشورمون رو می خوان تکه تکه کنن هر روز یه ادعای جدید به فکرشون می رسه؟ یه روز حرف از سه تا جزیره می زنن. یه روز بحرین رو از ما جدا کردن . یه روز برای خوزستان دندون تیز می کنن وحتی یه اسم جدید براش انتخاب می کنن !! و یه روز می خوان کردستان رو از ما بگیرن و تازه الان به ذهنشون رسیده که شاید بتونن سیستان وبلوچستان رو هم به افغانستان ضمیمه بکنن و نیروهای ناتو و آمریکایی امنیت اونجا رو تامین کنن؟!!! جالب وتلخ هست نه رفیق؟

 به هر حال همه دنیا باید وباید اینو بدونه ما ایرونی ها این شعار مونه :

نبیند مرا زنده با بند کس                           که روشن روانم بر این است وبس

 قلمروایران از ۷۲۸ قبل از میلاد مسیح تا ۶۵۱ بغد از میلاد مسیح

 

 

 

 

 

ایران زمان ماد ها

 

 

 

 

ایران زمان امپراتوری هخامنشیان

 

 

 

 

ایران زمان اشکانیان

 

 

 

 

ایران زمان ساسانیان

 

 

 

Large_Iran.jpg (463498 bytes)

 

ایران فعلی